
Komt jouw bedrijfslogo duidelijk genoeg over op een pen?
De vraag wanneer een bedrijfslogo een goed logo is, is al zo oud als de weg naar Rome. Voor een groot deel heeft dit natuurlijk met smaak te maken.
Maar er zijn ook zeker wel objectieve manieren om te bepalen of je bedrijfslogo goed voldoet aan de voorwaarden die zoal gesteld worden. Die zetten we in dit artikel voor je op een rij.
Past het logo bij je bedrijfsactiviteiten?
Nee, je hoeft niet per se een afbeelding van het product dat je verkoopt als bedrijfslogo te gebruiken.
Maar het is wel prettig als je logo al enigszins een richting aangeeft voor je doelgroep om je bedrijf in een hokje te kunnen plaatsen.
Zo ziet de ‘swoosh’ van Nike er zeker niet uit als een hardloopschoen, maar je kunt er wel een pijl in zien die in de richting van de finish gaat. Zo’n gedachte zou er ook achter jouw logo moeten zitten.
En hoe zit dat dan bij een logo dat bestaat uit je bedrijfsnaam? In dat geval hou je er uiteraard rekening mee dat de manier waarop de naam van je bedrijf wordt weergegeven ook echt past bij wie je bent en wat je doet.
Bijvoorbeeld geen dun lettertype als je een betoncentrale hebt. Maar daar denkt je ontwerper vast en zeker goed over na.
Komt het logo ook in het klein over, bijvoorbeeld op een pen?
Pennen graveren met je bedrijfslogo is de ultieme test om te ervaren hoe onderscheidend het is en hoe goed het logo communiceert.
Heb je bijvoorbeeld dunne lijntjes in het ontwerp of kleine letters eronder? Dan kun je er haast zeker van zijn dat je die niet goed terugziet op iets duns als een pen.
Zonde natuurlijk, want je wilt duidelijk aanwezig zijn op al je relatiegeschenken. Dat is de reden waarom ontwerpers vaak ook een voorbeeld maken van een design op een klein relatiegeschenk, zodat je kunt zien dat het ‘werkt’.
Komt jouw logo niet heel goed over in het klein, maar wil je toch graag relatiegeschenken laten maken? Vraag dan de experts van Maxilia.nl om mee te denken welke producten het geschiktst zijn. Ook voor creatieve manieren van logogebruik op kleine geschenken kunnen zij meedenken.
Is het bedrijfslogo nog van deze tijd?
Sommige logo’s zijn al tientallen jaren oud. Het kan gebeuren dat ze door het kleur- en lettertypegebruik duidelijk niet meer van deze tijd zijn.
Dan is het de hoogste tijd om voor een restyling of zelfs een compleet nieuw logo te kiezen. Zelf zie je vaak niet dat je bedrijfslogo eigenlijk te ouderwets is. Vraag het daarom eens aan mensen die er onbevangen naar kunnen kijken.
Vooral jonge mensen hebben er kijk op wat vandaag de dag past een wat niet. Wie weet helpt de volgende generatie je aan een toekomstbestendig logo!
Maar er zijn ook zeker wel objectieve manieren om te bepalen of je bedrijfslogo goed voldoet aan de voorwaarden die zoal gesteld worden. Die zetten we in dit artikel voor je op een rij.
Past het logo bij je bedrijfsactiviteiten?
Nee, je hoeft niet per se een afbeelding van het product dat je verkoopt als bedrijfslogo te gebruiken.
Maar het is wel prettig als je logo al enigszins een richting aangeeft voor je doelgroep om je bedrijf in een hokje te kunnen plaatsen.
Zo ziet de ‘swoosh’ van Nike er zeker niet uit als een hardloopschoen, maar je kunt er wel een pijl in zien die in de richting van de finish gaat. Zo’n gedachte zou er ook achter jouw logo moeten zitten.
En hoe zit dat dan bij een logo dat bestaat uit je bedrijfsnaam? In dat geval hou je er uiteraard rekening mee dat de manier waarop de naam van je bedrijf wordt weergegeven ook echt past bij wie je bent en wat je doet.
Bijvoorbeeld geen dun lettertype als je een betoncentrale hebt. Maar daar denkt je ontwerper vast en zeker goed over na.
Komt het logo ook in het klein over, bijvoorbeeld op een pen?
Pennen graveren met je bedrijfslogo is de ultieme test om te ervaren hoe onderscheidend het is en hoe goed het logo communiceert.
Heb je bijvoorbeeld dunne lijntjes in het ontwerp of kleine letters eronder? Dan kun je er haast zeker van zijn dat je die niet goed terugziet op iets duns als een pen.
Zonde natuurlijk, want je wilt duidelijk aanwezig zijn op al je relatiegeschenken. Dat is de reden waarom ontwerpers vaak ook een voorbeeld maken van een design op een klein relatiegeschenk, zodat je kunt zien dat het ‘werkt’.
Komt jouw logo niet heel goed over in het klein, maar wil je toch graag relatiegeschenken laten maken? Vraag dan de experts van Maxilia.nl om mee te denken welke producten het geschiktst zijn. Ook voor creatieve manieren van logogebruik op kleine geschenken kunnen zij meedenken.
Is het bedrijfslogo nog van deze tijd?
Sommige logo’s zijn al tientallen jaren oud. Het kan gebeuren dat ze door het kleur- en lettertypegebruik duidelijk niet meer van deze tijd zijn.
Dan is het de hoogste tijd om voor een restyling of zelfs een compleet nieuw logo te kiezen. Zelf zie je vaak niet dat je bedrijfslogo eigenlijk te ouderwets is. Vraag het daarom eens aan mensen die er onbevangen naar kunnen kijken.
Vooral jonge mensen hebben er kijk op wat vandaag de dag past een wat niet. Wie weet helpt de volgende generatie je aan een toekomstbestendig logo!