Konijnen en zo
Buiten een enkele actualiteitenrubriek en het journaal, is tv aan mij niet besteed. De ellelange reclameblokken irriteren mij in hoge mate. Herhaling is de kracht van reclame, maar ik ervaar het als een inbreuk op mijn kijkgenot.
Het kan anders. In Thailand is het verkeer chaotisch, druk en onoverzichtelijk. Als voetganger sta je soms minutenlang bij een oversteekplaats, voordat het groene voetgangerslicht opvlamt. Aan beide kanten van de straat staan vaak strategisch opgestelde levensgrote tv- schermen. Als men zich al niet bezighoudt met telefoons of muziekdragers heeft men in ieder geval iets te doen tijdens het wachten.
Zo stond ik ooit geduldig te wachten voor een oversteekplaats in het hectische centrum van Bangkok. Manlief verstuurde een appje en ik vermaakte mij met wat filmpjes die over het scherm flitsten. Er draaide een reclamefilmpje voor condooms.
Voor de beeldvorming… Geboortebeperking en de bestrijding van geslachtsziekten zijn hot items in Thailand. Hoe krijg je de bevolking aan het condoom en hoe creëer je een stuk bewustwording over veilige seks? Een voormalig minister van volksgezondheid opende in Bangkok een restaurant genaamd ‘Cabbages & Condoms’, naast authentieke Thaise gerechten zijn hier ook condooms verkrijgbaar. Zo scoor je twee vliegen in een klap. Straatreclame, kort en pakkend, is een andere manier.
Het filmpje duurde hooguit een minuut.
In het filmpje zien we een Thaise schone. Zij staat fris gedoucht in badjas voor de spiegel. Lipgloss, oogschaduw; ze trekt alles uit de kast om zich mooi te maken. Op de achtergrond registreert de camera een fraai opgemaakt bed met donkerrode zijden kussens en dito beddengoed. Naast het bed staan vazen gevuld met orchideeën. De camera draait verder en zoomt in. Op het voeteneind liggen een bevallig kanten niemendalletje en een doosje condooms.
Het volgende shot is een donzig wit konijntje in een kooitje op het nachtkastje. Het loert naar de condooms, opent stiekem zijn kooitje en springt op het bed. Als de vrouw zich omdraait, is het doosje verdwenen. Verward kijkt zij om zich heen. Het grijnzende konijntje kijkt schijnheilig toe. Einde reclame.
In westerse ogen misschien een rolbevestigend, oubollig of flauw concept. Echter mijn overtuiging dat je met humor de meeste vliegen vangt, werd door de reacties om mij heen bevestigd. Een ouder echtpaar heer stak breed lachend over. Tieners vergaten voor even hun IPhone. Een goed verstaander heeft tenslotte slechts één konijntje nodig…
Het kan anders. In Thailand is het verkeer chaotisch, druk en onoverzichtelijk. Als voetganger sta je soms minutenlang bij een oversteekplaats, voordat het groene voetgangerslicht opvlamt. Aan beide kanten van de straat staan vaak strategisch opgestelde levensgrote tv- schermen. Als men zich al niet bezighoudt met telefoons of muziekdragers heeft men in ieder geval iets te doen tijdens het wachten.
Zo stond ik ooit geduldig te wachten voor een oversteekplaats in het hectische centrum van Bangkok. Manlief verstuurde een appje en ik vermaakte mij met wat filmpjes die over het scherm flitsten. Er draaide een reclamefilmpje voor condooms.
Voor de beeldvorming… Geboortebeperking en de bestrijding van geslachtsziekten zijn hot items in Thailand. Hoe krijg je de bevolking aan het condoom en hoe creëer je een stuk bewustwording over veilige seks? Een voormalig minister van volksgezondheid opende in Bangkok een restaurant genaamd ‘Cabbages & Condoms’, naast authentieke Thaise gerechten zijn hier ook condooms verkrijgbaar. Zo scoor je twee vliegen in een klap. Straatreclame, kort en pakkend, is een andere manier.
Het filmpje duurde hooguit een minuut.
In het filmpje zien we een Thaise schone. Zij staat fris gedoucht in badjas voor de spiegel. Lipgloss, oogschaduw; ze trekt alles uit de kast om zich mooi te maken. Op de achtergrond registreert de camera een fraai opgemaakt bed met donkerrode zijden kussens en dito beddengoed. Naast het bed staan vazen gevuld met orchideeën. De camera draait verder en zoomt in. Op het voeteneind liggen een bevallig kanten niemendalletje en een doosje condooms.
Het volgende shot is een donzig wit konijntje in een kooitje op het nachtkastje. Het loert naar de condooms, opent stiekem zijn kooitje en springt op het bed. Als de vrouw zich omdraait, is het doosje verdwenen. Verward kijkt zij om zich heen. Het grijnzende konijntje kijkt schijnheilig toe. Einde reclame.
In westerse ogen misschien een rolbevestigend, oubollig of flauw concept. Echter mijn overtuiging dat je met humor de meeste vliegen vangt, werd door de reacties om mij heen bevestigd. Een ouder echtpaar heer stak breed lachend over. Tieners vergaten voor even hun IPhone. Een goed verstaander heeft tenslotte slechts één konijntje nodig…